OnLoad="FreeViral(2224375)
مطالبی در ارتباط با تکنولوژی های نوین .اخبارجهان .سیستمهای هوشمند
نشانه‌های GPRS، 3G، 4G در گوشی‌های هوشمند چه معنی دارند؟
چهار شنبه 20 تير 1397 ساعت 15:12 | بازدید : 617 | نویسنده : I.O.T | ( نظرات )

اگر گوشی هوشمند داشته باشید بی شک از خودتان پرسیده‌اید که H ،4G، 3G، GPRS که معمولا در گوشه بالای صفحه ظاهر می‌شوند به چه معنا هستند. این علائم به ویژه برای نشان دادن میزان سرعت اینترنت و نسل شبکه تلفن همراه به کار می‌روند.

  • G یا GPRS مخفف عبارت انگلیسی General Packet Radio Service یا «سرویس بسته امواج رادیویی» است. تا پیش از این، دو نسل نخست شبکه‌ تلفن‌های همراه تنها می‌توانستند داده‌های مربوط به صدا و متن، مانند پیامک را ارسال و دریافت کنند، اما GPRS نخستین نسل انتقال اطلاعات بر روی تلفن همراه به شمار می‌آید. اگرچه بی شک کندترین آن است. در این نسل، داده‌ها در قالب بسته‌های اطلاعات با سرعت ۱۷ تا ۱۷۱ کیلوبایت بر ثانیه دریافت و ارسال می‌شنود. شاید تنها ویژگی مثبت جی پی آر اس این باشد که تقریبا همه تلفن‌های همراه، چه قدیمی و چه جدید، می‌توانند به آن متصل شوند.
  • E یا Edge مخفف عبارت Enhanced Data-rates for GSM Evolution است. انتقاال داده تحت Edge از نسل قبلی یعنی جی پی آر اس سریعتر اما باز هم سرعت آن رضایت بخش نیست. معمولا سرعت انتقال در این نسل حدود ۶۴ تا ۳۴۸ کیلوبایت در ثانیه است.
  • 3G یا نسل سوم شبکه تلفن همراه بزرگترین تحول را در دنیای فناوری رقم زد. سرعت انتقال داده در این نسل به قدری است که علاوه بر اطلاعات و صدا می‌تواند محتوای چندرسانه‌ای را نیز به راحتی دریافت یا ارسال کرد. به این ترتیب ارئه نسل سوم شبکه همراه انقلابی در دنیای تلفن‌های همراه ایجاد کرد. سرعت انتقال داده در این نسل در بهترین شرایط ۱.۹ مگابایت در ثانیه است.
  • 3G+ یا H حرف لاتین H در این نسل نشانه High Speed Packet Access است. این نسل، چیزی ما بین اینترنت همراه نسل و چهار محسوب می‌شود. سرعت انتقال داده‌ها در این نسل بین حداقل ۳.۶ و حداکثر ۱۴.۴ مگابایت در ثانیه است.
  • 4G یا LTE نسل چهارم شبکه تلفن‌های همراه است. سرعت در این شبکه به رقم باورنکردنی ۴۰ تا ۱۴۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد. در این نسل به راحتی و بدون هیچ توقف می‌توان فیلم‌های با کیفیت بالا را تماشا کرد. این شبکه‌ هنوز در بسیاری از کشورها، حتی کشورهای پیشرفته‌ای مانند فرانسه همه‌گیر نشده است.
  • 4G+ یا LTE-A آخرین نسل شبکه تلفن‌های همراه به شمار می‌آید که برای استفاده عموم ارائه شده است. سرعت اینترنت در این نسل ۱ گیگا بایت در ثانیه است.
  • 5G هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما گفته می‌شود که سرعت انتقال داده در این نسل به ۱۰ گیگا بایت در ثانیه می‌رسد.

نخستین نسل از شبکه‌های همراه که می‌توانست علاوه بر صدا و متن سایر اطلاعات را نیز انتقال دهد در اوایل هزاره سوم میلادی ارایه شد، نسلی که اطلاعات را با سرعت تنها ۱۷ تا ۱۷۱ کیلوبایت در ثانیه جابجا می‌کرد اما در کمتر از ۱۵ سال این فناوری آنچنان پیشرفت کرد که سرعت انتقال داده ۱۰ تا ۱۰۰ هزار برابر افزایش یافت و با آمدن نسل پنجم شبکه‌های همراه این رقم به ۱ میلیون برابر نسبت به نسل اول خواهد رسید.

شاید ۱۵ سال پیش تصور استفاده از فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌ها یا عینک‌های هوشمند یا تلفن‌هایی که با آن بتوان به راحتی با دنیا مراوده کرد سخت بود اما امروز این فناوری‌ها بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره انسان‌ها شده است.  


موضوعات مرتبط: هوشمند سازی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هوشمندترین شهر جهان کجاست؟
چهار شنبه 2 اسفند 1396 ساعت 22:4 | بازدید : 624 | نویسنده : I.O.T | ( نظرات )

کپنهاگ دانمارک با کسب امتیاز ۸.۲۴ از ۱۰، هوشمندترین شهر جهان در سال ۲۰۱۷ شد.

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس ۱۹ شاخص تعریف شده توسط موسسه ایزی‌پارک سوئد، از میان ۵۰۰ شهر جهان، کپنهاگ دانمارک هوشمندترین شهر جهان انتخاب شد.

۱۹ شاخص تعریف شده برای گزینش برترین شهرهای هوشمند جهان به شرح زیر است:

۱- پارکینگ هوشمند

۲- سرویس به اشتراک گذاری خودرو و تاکسی آنلاین

۳- هوشمند کردن سیستم ترافیک

۴- حمل و نقل عمومی هوشمند

۵- انرژی پاک

۶- ساختمان هوشمند

۷- جمع آوری هوشمند زباله

۸- حفظ محیط زیست

۹- مشارکت شهروندان

۱۰- دیجیتالی شدن دولت

۱۱- برنامه‌ریزی شهری

۱۲- آموزش

۱۳- اکوسیستم اقتصادی

۱۴- دسترسی به ۴G LTE

۱۵- سرعت اینترنت

۱۶- فراوانی هات اسپات وای فای

۱۷- استفاده از گوشی هوشمند

۱۸- استانداردهای زندگی

۱۹- چگونگی توسعه فرایند هوشمندتر شدن شهرها

سنگاپور با مجموع ۷.۸۳ امتیاز بعد از کپنهاگ در رده دوم جای گرفته و البته در بخش حمل و نقل عمومی هوشمند تمام ۱۰ امتیاز را در سال ۲۰۱۷ کسب کرده است.

استکهلم سوئد، زوریخ سوئیس،بوستون آمریکا، توکیوی ژاپن، سان فرانسیسکوی آمریکا، آمستردام هلند، ژنو سوئیس و ملبورن استرالیا در رده‌های سوم تا دهم جدول هوشمندترین شهرهای جهان قرار گرفتند.

بهترین سرعت اینترنت نیز مربوط به کاربران شهر سان فرانسیسکو است و ۷ شهر آمریکا و ۳ شهر انگلیس در فهرست ۱۰۰ شهر هوشمند دنیا قرار گرفته‌اند. مسکو هم در این فهرست در رده ۷۷ قرار دارد.

همچنین لندن هفدهم، دبی امارات سی و هفتم، منامه بحرین چهل و چهارم، ابوظبی امارات پنجاه و چهارم، رم ایتالیا هفتاد و یکم، ریاض عربستان نود و نهم جدول هوشمندترین شهرهای جهان شدند.


موضوعات مرتبط: هوشمند سازی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


والنسیا، شهر هوشمند
دو شنبه 25 دی 1396 ساعت 22:32 | بازدید : 616 | نویسنده : I.O.T | ( نظرات )

طرحهای مربوط به شهر هوشمند بیش از پنج سال است که در والنسیا آغاز شده است. اپلیکیشن هایی نظیر «اپ والنسیا» کاربردهای زیادی برای شهروندان دارد و به آنها می گوید کجا می توانند سوار اتوبوس یا دوچرخه بشوند و برای پرداخت قبوض شهری به آنها پیام می دهد. این اپلیکیشن بخشی از پلتفورم مدیریتی شهر هوشمند است و اطلاعات زیادی را در زمان واقعی در اختیار شهروندان قرار می دهد.

رافائل دیاز، از مرکز نوآوری در شورای شهر والنسیا در این باره توضیح می دهد: «به این پلتفورم، پلتفورم افقی می گوییم چون اطلاعاتی را که از خدمات مختلف شهری کسب می کند با اطلاعاتی که شرکت های تجاری تولید می کنند و همینطور اطلاعات مربوط به شهروندان، ادغام و امکان استفاده از این داده ها را فراهم می کند. بخش خصوصی می تواند با نوشتن نرم افزارهای مناسب راه هایی پیدا کند که با استفاده از این داده ها کیفیت خدمات شهری بهتر شود و سوددهی تجاری نیز بیشتر شود که در کل به سود تمام شهر نیز هست.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی در والنسیا بودجه ای معادل یک میلیارد و ۱۴ میلیون یورو به هوشمند سازی شهر اختصاص پیدا یافته است. بیش از ۵۰۰ میلیون یورو از این مبلغ را صندوقهای ساختاری و سرمایه گذاری کمیسیون اروپا تامین می کند.

رافائل دیاز درباره تاثیر این پلتفورم بر بهبود عملکرد مرکز کنترل مدیریت ترافیک شهر می گوید: «می توانیم در زمان واقعی اتفاقهای خیابانهای اصلی شهر را کنترل کنیم. مثلاً فاصله زمانی بین تغییر رنگ چراغ های راهنمایی را طوری تنظیم و کنترل می کنیم که یک مسیر اضطراری به وجود بیاید و مانع از بروز ترافیک شویم.»

این سیستم میزان آلودگی را هم کاهش می دهد و می تواند هزینه خدماتی مثل آب و برق را کم کند. به همین دلیل، دولت اسپانیا و کمیسیون اروپا، با بودجه شش میلیون یورو امکان ادامه این طرح را فراهم کرده اند.

 

شرکتهایی مثل تلفونیکا هم برای اجرای این طرح همکاری می کنند.

کیم فائورا، مدیر منطقه ای شرکت مخابراتی تلوفونیکا در این باره می گوید: «در عالم تجارت به اینترنت اشیا توجه زیادی شده است و یکی از پیامدهای اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند است. در جیب ما حسگری هست که اطلاعات زیادی را مخابره می کند و گفته می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از پنجاه میلیارد شیء از طریق اینترنت اشیا با هم ارتباط برقرار خواهند کرد.»

رافائل دیاز درباره اینترنت اشیاء برای شهر هوشمند در والنسیا می گوید: «استراتژی شهر هوشمند به ما امکان داده که اطلاعات زیادی درباره منابع شهری در اختیار داشته باشیم: مثلا درباره جای پارک، چراغ های خیابان، سطلهای زباله. باید بدانیم کجا هستند پس نیاز داریم که این اشیا با ما حرف بزنند. همه این اشیا را مجهز به حسگر می کنیم و از طریق اینترنت اطلاعات مربوط به آنها به ما می رسد و به ما امکان می دهد بازدهی مدیریت شهری را بیشتر کنیم.»

در حال حاضر، شهر والنسیا باید برای تحقق اهداف استراتژی های شهر هوشمند با شهروندان، دانشگاهها و شرکتهای تجاری ارتباط برقرار می کند، چون فناوری هوشمند دیجیتال برای رشد اقتصادی در شهرها با جمعیت روزافزون اهمیت زیادی دارد.


موضوعات مرتبط: هوشمند سازی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری

نویسندگان
دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 12
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 206
:: بازدید ماه : 525
:: بازدید سال : 913
:: بازدید کلی : 23072